فایل ورد قابل ویرایش
توضیحی مختصر از مقاله :
تعریف حسابداری دولتی :
فرآیند جمع آوری و ثبت و طبقه بندی و تلخیص و تفسیر و گزارش رویداد های بودجه ای و مالی دستگاههای اجرایی دولت جهت تصمیم گیری کنترل بودجه .
استفاده کنندگان از اطلاعات حسابداری دولتی :
دولت،مدیران مالی دستگاههای دولتی، مدیران کل دستگاههای دولتی، ذیحسابان خزانه ، دیوان محاسبات ،مجلس و عوام مردم
اصول حسابداری دولتی :
1- اصل لزوم رعایت حسابهای بودجه ای و دولتی
2- اصل استفاده از حسابهای مستقل
3- اصل تقدم قوانین و مقررات مالی هر کشور بر اصول پذیرفته شده حسابداری
4- اصل تامین اعتبار در ایجاد و تعهد
5- اصل استفاده از مبنای نیمه تعهدی و تعهدی تعدیل شده .
تفاوت های حسابداری دولتی و بازرگانی:
1- تفاوت در مبنای ثبت دارایی ها : در حسابداری بازرگانی دارایی های به محض تحصیل یا ایجاد بایستی در ترازنامه موسسه یا شرکت ثبت گردیده ، اما در حسابداری دولتی دارایی های به محض تحصیل یا ایجاد باید به حساب هزینه منظور و سپس در گروه حساب دارایی های منعکس می گردد.
2- در حسابداری بازرگانی چون هدف کسب درآمد و سود است صورت حساب سود وزیان تهیه می گردد ، اما در حسابداری دولتی صورتحساب « دریافت یا پرداخت به دولت » تهیه می گردد.
3- تفاوت در مبنای حسابداری : در حسابداری بازرگانی از مبانی تعهدی کامل استفاده میشود، اما در حسابداری دولتی از مبناهای دیگر ی مانند ، نیمه تعهدی و نقدی استفاده می گردد .
4- تفاوت در شخصیت حسابداری : در حسابداری بازرگانی هر موسسه خود یک شخصیت حسابداری است ، اما در حسابداری دولتی هر حساب مستقل خود یک شخصیت حسابداری است .
نظرات شما عزیزان: