فایل ورد قابل ویرایش
چكيده
در دنياي امروز كه شاهد تغيير و تحولات شگرف درزمينه هاي مختلف هستيم، محيط با عدم اطمينان بسياري مواجه شده و رقابت از شدت زيادي برخوردار گرديده است. از اين رو، سازمانها به منظور كسب موفقيت در ميدان رقابت، بايد از نوعي برنامه ريزي بهره گيرند كه آينده نگر و محيط گرا باشد، به طوري كه علاوه بر شناسايي عوامل و تحولات محيطي در يك افق زماني بلندمدت، تأثير آنها بر سازمان و نحوه تعامل سازمان با آنها را مشخص كند. اين نوع برنامه ريزي در واقع همان برنامه ريزي استراتژيك است كه با بررسي محيط خارجي و داخلي سازمان، فرصتها و تهديدهاي محيطي و قوتها و ضعفهاي داخلي را شناسايي مي كند و با توجه به مأموريت سازمان، اهداف بلندمدت براي سازمان را تنظيم مي نمايد و براي دستيابي به اين اهداف، از بين گزينه هاي استراتژيك، به انتخاب استراتژي هايي ميپردازد كه با تكيه بر قوتها و رفع ضعفها، از فرصتهاي ايجاد شده به نحو شايسته استفاده كند و از تهديدها پرهيز نمايد تا در صورت اجراي صحيح، موجب موفقيت سازمان در ميدان رقابت شوند در این مقاله برآنیم که پس از معرفی مفاهیم استراتژی ،روند های متفاوت تدوین استراتژی را شرح داده تا سازمان بتواند به بهترین صورت استراتژی خود را تعیین نماید.{1}
کلید واژگان: تدوین استراتژی، قدرت ها، ضعف ها، swot، space
مقدمه:
درحال حاضر مديريت استراتژيك به طور گسترده اي درسطح كسب و كار مورد استفاده قرار مي گيرد . مديريت استراتژيك را بايد به عنوان مجموعه اي از تصميمات و عمليات كه توسط مديران در ارتباط با تمامي سطوح سازمان اعمال مي شود، در نظر گرفت. اين مجموعه از تصميمات است كه مي تواند منجر به انجام فعاليت هايي بلند مدت درسازمان گردد.{2 }
استراتژي يك نوع بازي است كه مديران با ديگر گروه ها درسازمان خود يا ديگر سازمان ها انجام مي دهند. اين بازي چگونگي روند موفقيت يا شكست سازمان را تعيين مي كند،چراكه برگرفته از نوع حركت آن دسته از بازيگراني است كه به واكنش ديگر بازيگران مي انجامد و اين فرايند تا پيروزي يكي ازطرفين و شكست ديگري ادامه مي يابد .{3}
يك مدير امروزه نه تنها بايد بازارهاي داخلي را بشناسد بلكه بايد در بازارهاي خارجي و در برابر رقيبان نا آشنا نيز آمادگي انجام كار را داشته باشد. افزايش گرايش به سمت جهاني شدن ازقدرت بسيار زياد تكنولوژي ريشه مي گيرد، كه صنايع را شكل دهي مجدد نموده و عميقا روش هاي رقابت كردن را تحت تاثيرقرار داده است. اين دو نيرو يعني جهاني شدن و تكنولوژي به همراه چالش جديد مشتري مداري شكل جديدي از رهبري رامي طلبد، به گونه اي كه مديران آمادگي اداره تغييرات در محيط پويا و متغير را داشته باشند و سازمان ها نيز براي ايجاد تغييربايد در جهت بهبود كارها فشار وارد آورند، در غير اين صورت موجوديت و بقاي خود را دستخوش تهديد و نابودي قرار مي دهند.{4}
مديريت و برنامه ريزي استراتژيك اين امكان را به سازمان مي دهد كه با شيوه اي خلاق و نوآور عمل كرده و براي شكل دادن آينده خود به صورت انفعالي عمل نكند. برنامه ريزي استراتژيك باعث مي شود كه سازمان داراي ابتكار عمل باشد وفعاليت هايش به گونه اي انجام شود كه اعمال نفوذ نمايد (نه اينكه تنها در برابر كنش ها، واكنش نشان دهد) و آينده را تحت كنترل خود در آورد.{5}
دانلود مقاله تدوین استراتژی وتکنیک های آن
نظرات شما عزیزان: