چکيده: امروزه مديريت دانش (Knowledge Management) به يك موضوع مهم و حياتي مورد بحث در متون علمي و تجاري تبديل شده است. جوامع علمي و تجاري هر دو بر اين باورند كه انسانها با قدرت دانش ميتوانند برتريهاي بلند مدت خود را در عرصههاي رقابتي حفظ كنند. نقش مديريت دانش در توليد و توسعه دانش، ارائه راهکار براي جستجوهاي هوشمند، بهرهبرداري بهينه از اطلاعات قابل دسترس و منابع موجود، و بالابردن سطح اطلاعاتي بنگاهها در راستاي پيشرفت و توسعه در مهارتها، از مهمترين اهداف نکات مطرح در اين مقاله مي باشد. دراين مقاله سعي شده با بررسي راهکارهاي دستيابي به يک مديريت دانش موفق و ارزيابي هريک از آنها، از نقطه نظر موانع انساني و بسترهاي تکنولوژيکي به يک نتيجهگيري کلي درباره مزاياي برخورداري از يک پايگاه دانش مناسب، در راستاي ارتقا و رشد فکري و تجاري انواع بنگاهها برسيم. مديريت دانش تعبير و سازماندهي اطلاعات را از جهات مختلف انجام ميدهد و تنها با بسترسازيهاي مناسب است كه ميتوان به تدريج الگوي تعامل بين افراد، فناوريها و فنون را فعال نمود و اين موضوع يکي از مهمترين نتايج مد نظر در اين مقاله ميباشد.
کلمات کليدي
مديريت دانش، داده- اطلاع- دانش، متدهاي جستجو، ابزارهاي استراتژيك، فناوري اطلاعات و ارتباطات، تصميمگيري، برتري رقابتي
مقدمه
دانش، دارايي واقعي سازمانهايي است كه براي حضوري موفق در عرصه پر رقابت جهاني و يکپارچگي سيستمها، ارزشها و منابع سازماني خود تلاش ميکنند. مديريت دانش با ابزارهاي فني و ارزشهاي انساني چندگانه سر و كار دارد، لذا ميتواند نشان دهد كه چگونه سازمانهاي هوشمند و يادگيرنده ميتوانند فرآيندهاي خود را با استفاده از يك رهيافت «دانشمدار» مجدداً طراحي نمايند. جوامع علمي و تجاري هر دو بر اين باورند كه سازمانهاي دانش محور ميتوانند برتريهاي بلندمدت خود را در عرصههاي رقابتي حفظ كنند. منابع نقد و بررسي و چشماندازهاي رقابتي سازمانها نشان دهنده تأثيرات اين ديدگاه در عرصههاي استراتژيك سازمانهاي تجاري است
نظرات شما عزیزان: