فایل ورد قابل ویرایش
توضیحی مختصر از متن فایل :
چکیده
آنچه میشنویم، فراموش میکنیم. آنچه میبینیم، به خاطر میسپاریم آنچه انجام میدهیم، یاد میگیریم آموختن شنا بدون آب ممکن نیست، آیا آموختن محتوای آموزش حرفه و فن بدون انجام فعالیتهای عملی امکان پذیر است؟ 75 درصد یادگیری از طریق «حس دیداری» اتفاق میافتد. کارگاه ایده آل بازوی اصلی آموزش حرفه و فن است.
هر انسانی به طور طبیعی نیازهایی دارد که باید برآورده شود. خداوند تبارک و تعالی در هنگام خلقت، اسباب و وسایل مورد نیاز مانند عقل، هوش، دست، چشم و ... را برای تأمین آن نیازها در اختیار انسان گذاشته و از طرف دیگر منابعی را هم به طور طبیعی در دسترس او قرار داده است. لذا این انسان است که بتواند استفادهٔ بهینه و تفکر عالی از آنها داشته باشد.
سخن دل
از آن لحظه که واقف کردیم محتوای حرفه و فن تغییر یافته و نیز بیشتر محتوای آن (60 درصد) بر مبنای حیطه مهارتی (روان – حرکتی) و عملی تدوین شده است، بسیار مسرور گشتم، زیرا پیوسته آرزوی دلم بود که روزی باشد ما دبیران حرفه و فن و دانش آموزان از محفوظات درس دور باشیم و به جانب تفکر و نوآوری، خلاقیت و مهارت عملی روی بیاوریم، بالاخره انتظار بسر رسید، اما، اما، اما ... با توجه حاصل تجربیات در طول دوران مدرسی، دبیری، سرگروه استانی، ناحیهٔ، مطالعات، بازدیدها، بحث و تبادل نظر با ابوالجمعی دبیران آموزش حرفه و فن به نظر میرسد اهداف آموزش محتوای کتب جدید التالیف آموزش حرفه و فن در مقاطع راهنمایی محقق نخواهد شد مگر این که موارد زیر مورد توجه خاص بیش از پیش قرار گیرد:
1- ما معلمان موانعی که موجب رشد و بروز بهانهها از جمله: ((کارگاه نداریم، فضای کارگاه با آزمایشگاه یکسان است، کارگاه متصدی ندارد، آموزش ضمن خدمت کافی نیست، کارگاه تجهیز نیست، مدیر و معاون در حد انتظار همکاری نمیکند، دانش آموزان به انجام کار عملی علاقه ندارند، اولیاء به اهمیت آموزش حرفه و فن کم توجه است و ...)) کنارگذاشته و دنبال ارائه راهکارهای ممکن باشیم.
2- جایگاه آموزش حرفه و فن مانند دروس زبان، علوم، عربی و ... در مقاطع راهنمایی تبیین گردد و کاملاً" شناخته شود.
3-انگیزش و زمینهٔ علاقمندی دانش آموزان نسبت به یادگیری محتوای آن، فراهم گردد.
4- دیدگاه و نگرش اولیاء نسبت به محتوای آموزش حرفه و فن تجدید نظر گردد.
چرا آموزش حرفه و فن؟!
باید کمر همت ببندیم که آموزش حرفه و فن درس زندگی و آموزش مهارت عملی و یدی است نه ذهنی و محفوظات. تجربه ثابت کرده است بی علاقه و ضعیفترین دانش آموزان در انجام فعالیت کار عملی موفق میشود و دوست دارد خود را درگیر مهارتهای عملی کند.
تجربیات مدون حرفه و فن
تجربیات مدون حرفه و فن
نظرات شما عزیزان: