تعداد صفحات: 50 کد محصول :7121 حجم فایل:114,43 KB نوع فایل :ms-word
مختصری از تجربیات مدون :
این فایل در سایت های دیگر با قیمت های بالاتری به فروش می رسد.
مقدمه
«اصطلاح تدریس، اگر چه در متون علوم تربیتی مفهومی آشنا به نظر میرسد، اکثر معلمان و مجریان برنامههای درسی با معنی و ماهیت درست آن آشنایی دارند. برداشتهای مختلف معلمان از مفهوم تدریس میتواند در نگرش آنان نسبت به دانش آموزان و نحوهٔ کار کردن با آنها تأثیرمثبت یا منفی بر جای گذارد. برداشت چند گانه از مفهوم تدریس میتواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ از مهمترین آنها ضعف دانش پایه و اختلاف در ترجمه و برداشت نادرست معلمان از دیدگاههای مختلف تربیتی است. گاهی آشفتگی و اغتشاش در درک مفاهیم تربیتی به حدی است که بسیاری از کارشناسان، معلمان و دانشجویان این رشته مفاهیمی چون پرورش، آموزش، تدریس و حرفه آموزی را یکی تصور میکنند وبه جای هم به کار میبرند. این مفاهیم اگر چه ممکن است در برخی جهات وجوه مشترک و در هم تنیده داشته باشند، اصولاً مفاهیم مستقلی هستند و معنای خاص خود را دارند.
چالش های موجود در دروس علوم اجتماعی دوره راهنمایی
چالشها موجود در دروس علوم اجتماعی (تاریخ – جغرافیا و اجتماعی) دوره راهنمایی را میتوان در موارد زیر دسته بندی و بررسی کرد:
1. علل مربوط به نظام آموزشی
2. علل مربوط به آموزشگاه
3. علل مربوط به کتب درسی
4. علل مربوط به دبیران علوم اجتماعی
5. علل مربوط به دانش آموزان
علل مربوط به آموزشگاه:
1. عدم دسترسی برخی آموزشگاهها به امکانات تکنولوژی آموزشی
2. پرجمعیت بودن کلاسهای درسی
3. نداشتن برنامه ای برای بازدید و گردش علمی دانش آموزان مخصوصاً در درس جغرافیا
4. تعویض مکرر معلمان در برخی موارد
5. مجبور کردن دبیران به ثبت نمرات ماهیانه برای درج در کارنامهٔ ماهانه
6. برنامهٔ هفتگی نامناسب برای دروس علوم اجتماعی در برخی آموزشگاهها
علل مربوط به نظام آموزشی:
1. زمان پیش بینی شده برای آموزش دروس علوم اجتماعی کافی نیست.
2. عدم توجه به اقلیتهای دینی، قومی و زبانی در تدوین کتب درسی
3. در کشورهای توسعه یافته معلمین از میان نخبهترین افراد جامعه انتخاب شده و نیازهای مادیشان تا حد اشباع تأمین میشود.
4. پرداختن به مطالب منسوخ و قدیمی در تدوین کتب علوم اجتماعی و بی توجهی به موضوعات جدید و به روز
5. تکیهٔ بیش از حد بر محفوظات و انتقال اطلاعات و دوری گزیدن از آموزش تفکر انتقادی در تدوین کتب درسی
6. عدم توجه به بحث هویت ملی، اندیشهها و مکاتب فکری، برخورد تمدنها و جهانی شدن در تدوین کتب درسی
7. وجود سه کتاب تاریخ، جغرافیا و اجتماعی در سه پایهٔ تحصیلی و اختصاص یک تک زنگ برای هرکدام علاوه بر مشکلات دیگر باعث افزایش برگههای امتحانی و تصحیح طاقت فرسا توسط دبیران میشود.
تجربیات دبیر علوم اجتماعی راهنمایی عالی و خبره
نظرات شما عزیزان: